Vastine Keski-Uusimaa lehdelle

Keski-­Uusimaa lehti julkaisi viimein mielipidepalstallaan heille lähettämäni vastineen. Arvostaisin suuresti jos Keski­-Uusimaata seuraavat voisivat ilmoitella, jos lehden sivuilla tapahtuu lisää reagointia työhöni liittyen! Alla lähettämäni teksti:

Keski­-Uusimaa kirjoitti 29.11. kunnanvaltuutettu Ilkka Seppälän (kd) ajatuksista koskien kouluissa kiertävää Outo homo menee kouluun ­esitystäni. Seppälä on jopa tehnyt aloitteen kunnanvaltuustossa jonkinlaisesta sensuurijärjestelmästä, jonka läpi kouluihin ulkopuolelta tulevien luentojen ja esitysten tulisi jatkossa kulkea. Artikkelissa Seppälä pelkää tunneherkkien lasten järkyttyvän esityksestäni. Aloitteessaan hän on huolissaan myös siitä, että herkälle 16­vuotiaalle jo minun elämäntarinastani lukeminen voisi tuottaa ”ahdistuneisuutta ja hämmennystä oman seksuaalisen identiteettinsä sisäistämisessä.”

Voin vain aavistaa, minkälaista vahinkoa Seppälä kuvittelee minun esitykseni kykenevän aiheuttamaan.

Tahdon tarkentaa, että Outo homo menee kouluun ­kiertueeni on pedagoginen projekti, jossa käytetään teatterin keinoja nuorille ajankohtaisten aiheiden ja seksuaalivalistuksen opintosuunnitelman mukaiseen käsittelyyn. Outo homo ­esitykseni taas on aikuisille suunnattu puhtaasti taiteellinen teos. Ilmeisesti tämäkään esitys ei ole täysin ilman ansioita, sillä monologini sai tänä syksynä Suomen Seksologisen Seuran Valopilkku ­palkinnon kunnianosoituksena seksuaalisen hyvinvoinnin valovoimaisesta edistämisestä.

Olen tehnyt suurimman osan työuraani juuri lapsille ja nuorille suunnattujen esitysten parissa. Olin mm. yli 8 vuotta töissä Tiedekeskus Heurekan oppaana ja esiintyjänä. Olen ollut rakentamassa kymmeniä erilaisia esityksiä juuri peruskoulu­- ja lukioikäisille ja viettänyt tuhansia tunteja koululaisyleisöjen edessä. En ikinä veisi kouluihin esitystä, joka rikkoo niitä rajoja, joita kouluympäristö asettaa. En myöskään hiivi kouluihin minkään piilosanoman kanssa, kuten nokkelimmat tajuavat esitykseni nimivalinnankin perusteella. Tällaisen kiertueen rakentaminen vaatii aivan todellista asiantuntemusta ja ammattitaitoa, enkä olisi pystynyt saamaan Väestöliiton ja Setan kaltaisia suuria järjestöjä yhteistyökumppaneikseni, elleivät nämä olisi luottaneet osaamiseeni.

Oletan tietenkin, että Seppälän reaktion taustalla ei ole huoli ammattitaidostani. Kyseessä on hänen oma moraalinen paniikkinsa. On totta, että Outo homo menee kouluun käsittelee suorasanaisesti koulukiusaamista, homofobiaa, masturbaatiota, pornoa ja ensimmäisiä seksikokemuksia. Nämä ovat murrosikäisille olennaisia aiheita, piti kunnanvaltuutettu Seppälä siitä tai ei.

Esityksessä pyrin antamaan katsojilleni välineitä käsitellä näitä asioita turvallisella ja vastuullisella tavalla. Myös seksuaalisuuden ja sukupuolen monimuotoisuus, sekä näihin liittyvät ihmisoikeudet ovat esillä. Omaelämänkerrallisuus on tässä esityksessä pedagoginen väline, joka mahdollistaa näiden monimutkaisten ilmiöiden käsittelyn helposti lähestyttävällä tavalla.

Olen tehnyt tänä syksynä jo pian 50 keikkaa kouluissa ja esitykseni on nähnyt noin 1750 koululaista. Tämä on ensimmäinen kerta, kun saan esityksestäni negatiivista palautetta. Nyt kritiikki sitten tulee ihmiseltä, joka ei ole edes nähnyt esitystäni. Pidän tätä selkeänä osoituksen siitä, että olen tehnyt jotain oikein.

Juuso Kekkonen

Teatteri­ilmaisun ohjaaja (AMK)