Kouluissa opittua + koulukiertue Hämeessä syksyllä 2016

HUOM! Outo homo menee kouluun -esitys on tarjolla kymmenelle Hämeen alueen koululle SYKSYLLÄ 2016 erikoishintaan 100€, kiitos Hämeen maakuntarahaston. Lisätietoja löytyy tämän blogauksen lopusta. 

----

“Ensimmäisen viisi minuuttia esityksestäsi pelkäsin, että saan potkut tilattuani sinut esiintymään. Esityksen lopuksi olin muuttanut mieleni täysin! Olin ylpeä, että olin opettajana mahdollistanut luokalleni Outo homo menee kouluun -esityksen näkemisen. Kiitos käynnistä!”
- Eräs anonyymi opettaja palautteessaan vierailuni jälkeen

"Juuso Kekkosen rohkean monologin viesti on selvä: Hyväksy. Itsesi ja muut. Esitys, joka haluaa tehdä lopun esittämisestä. Suosittelen."
- Arno Kotro, lukion opettaja/kirjailija

Suoritin aikanaan siviilipalvelukseni Ylöjärveläisessä lastentarhassa. Toimin ennen kaikkea yhden erityislapsen henkilökohtaisena avustajana, mutta olin myös tarhan yleinen leikkisetä. Se oli mahtava ja tärkeä vuosi, jonka aikana opin ennen kaikkea kaksi asia:
a) Työpäivän jälkeinen tunne siitä, että on tehnyt jotain tärkeää jollekulle toiselle tuntuu syvällä ja merkityksellisellä tavalla hyvältä. Elämä tuntuu niinä hetkinä äkkiä aika mielekkäältä.
b) Työ lastentarhassa on jotakuta muuta varten.

Edessä on taas syksy ja paluu kouluihin. Minä teen sen Outo homo menee kouluun -kiertueeni muodossa. Enkä malta odottaa, sillä tämän esityksen kanssa kiertäminen on ehdottomasti mielekkäimmän tuntuista työtä, jota olen koskaan tehnyt.

Idea koko kiertueeseen lähti aikanaan siitä, kuinka monet Outo homo -showni nähneet ihmiset antoivat palautetta, että heidän elämänsä olisi sujunut paremmin, jos he olisivat nähneet sen jo teini-iässä tai että showni pitäisi olla osa koulujen virallista opetusohjelmaa. Minusta tämä oli aina aika suureellinen kommentti ja kiittelin palautteesta hämmentyneenä. Jossain vaiheessa, kun olin kuullut käytännössä saman kommentin kymmeniä kertoja, aloin kuitenkin miettiä asiaa vakavammin: Vaikka aikuisyleisöille suunnattu Outo homo onkin kouluihin sopimaton esitys, osaisin kyllä tehdä sellaisenkin. Olinhan esiintynyt kouluissa ja kouluilaisille tuhansia tunteja vuosinani Tiedekeskus Heurekalla ja ymmärsin koulumaailman perussäännöt riittävän hyvin tietääkseni, mitä siellä voi tehdä ja sanoa. Ja mitä ei voi.

Tein keväällä 2013 yhden kokeilukeikan erään lukio-opettajana toimivan tuttuni tunnille. Minulla ei ollut käsikirjoitusta, vaan enemmänkin lista aiheista, joista tahdoin puhua nuorille ja joiden peruspointti oli: Jos minulle olisi sanottu tämä asia teini-iässä riittävän selkeästi, oma elämäni olisi ollut parempaa. Kokeilu oli onnistunut! Monologini jälkeen nuorten kanssa syntyi vilkas keskustelu ja tunnin jälkeen parikin tahtoi jäädä juttelemaan kanssani. Kotimatkalla olin oudossa selkeyden tilassa ja aivoni laukkasivat. Tämä voisi toimia. En vieläkään ollut vakuuttunut omasta nerokkuudestani, mutta tajusin, että se, mitä kouluissa opetetaan nuorille liittyen seksiin, seksuaalisuuteen, sukupuoleen ja ihmissuhteisiin on riittämätöntä. Harvat asiat määrittelevät ihmisen onnellisuutta myöhemmin elämässä yhtä paljon kuin toimivat ihmissuhteet, mutta tähän kaikkeen annettu tila opetussuunnitelmissa on surkean vajavainen.

Tein ensimmäisen virallisen Outo homo menee kouluun -shown aika tarkalleen kaksi vuotta sitten ja keikkoja on kertynyt tässä välissä noin sata kappaletta. Suurin esitys on ollut noin viidellesadalle oppilaalle, pienin viidelle. Esityksen kanssa on tullut reissattua ympäri Suomea (Terveiset Kolariin!) ja nähtyä monenlaisia kouluja, opettajia ja oppilaita. Paljon on tullut opittua luokissa, auditorioissa ja koulujen käytävillä. Alla lyhyt lista omituista ja hienoista havainnoista joita tänä aikana olen saanut:

- Olen useamman kerran ollut ensimmäinen aikuinen, jolle nuoret ovat tulleet kaapista. Tämä on iso kunnia! Samalla se kertoo jotain koulun tilanteesta, että siellä piipahtava vierailija koetaan turvallisemmaksi aikuiseksi kuin varsinainen henkilökunta. Homo- ja transfobiaa on yhä runsaasti. Cis- ja heteronormatiivisuus vallitsevat ja se laittaa monet nuoret tukalaan tilanteeseen.

- Toisinaan teinien minulle yleisesti tai yksityisesti jakamat tarinat ovat melko hurjia. Seksi. väkivalta ja päihteet ovat osa monien nuorten arkea, eikä aikuisten moraalisesta paniikista ole mitään hyötyä nuorten kannalta.

- Minusta ei ole tukihenkilöksi nuorten kriiseissä. Jos minulle kertoo huolistaan, sympatiseeraan toki, mutta pyrin nopeasti ohjaamaan nuoren oikeiden tukipalveluiden äärelle.

- Kukaan, joka on toistaiseksi nähnyt esityksen, ei ole valittanut sen sopivuudesta kouluympäristöön. Ainoat isommat valitukset ovat tulleet koulujen ulkopuolelta ihmisiltä, jotka eivät ymmärrä koulumaailman lainalaisuuksia, eivätkä teini-ikäisten todellisuutta lainkaan.

- Pari kertaa yleisössä on ollut oppilaita, jotka ovat tahtoneet poistua kesken esityksen. Tämä on minulle täysin okei. En tahdo pakottaa ketään kuulemaan minun näkökulmaani ja oppilaat ovat aina kysyneet opettajalta kohteliaasti luvan ennen poistumistaan.

- Nuoret arvostavat sitä, että heitä kohdellaan ihmisinä ja heidän tilanteensa otetaan vakavissaan. Samalla aikuisten näkökulma saattaa olla teinille hämmentävä: Ilmeisesti on toisinaan väärin onnitella toista siitä, että ensimmäinen Suuri Rakkaus koettu ja sydän särkynyt. Minun näkökulmastani se on tärkeä aikuistumisriitti!

- On loputtoman kiinnostavaa, missä kohtaa huumorin rajat menevät. On vitsejä, joille vain teinit nauravat, mutta aikuiset eivät tajua lainkaan. Ja sama toisinpäin.

- Kun on vierailijana koulussa, voi mennä paljon pidemmälle kuin opettajana. Jos opettaja puhuisi yhtä henkilökohtaisia asioita oppilaille kuin minä, koko loppuvuosi olisi todella omituinen, kun nuoret miettivät vain opettajan yksityiselämää. Toisaalta nuorten olisi hyvä kuulla rehellistä puhetta seksiin, seksuaalisuuteen ja sukupuoleen liittyen ja henkilökohtaisuus on tässä loistava pedagoginen väline. Minä olen nuorten elämässä vain maksimissaan pari tuntia, jonka jälkeen opettajalla on hyvä pohja jatkaa jo syntynyttä keskustelua.

Aivan kohta pääsen taas tien päälle! 

Opettaja! Jos haluat tilata esityksen kouluunne, alla on hieman tarkempia tietoja esitykseen liittyen:

  • Yhden esityksen hinta on 299€ (ALV 0%) + matkakulut yhdelle Helsingistä. Kaksi esitystä saman päivän aikana saa yhteishintaan 549€ (ALV 0%) + matkakulut. 
  • Kohderyhmä ovat ensisijaisesti 8-9 luokkalaiset, mutta myös lukiot ja ammattikoulut voivat hyvin tilata esityksen.
  • Esitykset alkavat klo 11 jälkeen. Tämä on lähinnä sen takia, että esiintyjä tahtoo olla hereillä esiintyessään.
  • Keikka voi sijoittua auditorioon, liikuntasaliin tai esim. luokkaan. Tahdomme tarjota shown mahdollisimman monelle katsojalle, eli preferoimme isoja esityksiä, mutta teemme mieluusti myös yksittäisiin luokkiin sijoittuvia keikkoja.
  • Koko tapahtuman (esitys + keskustelu) kesto on 90-120 minuuttia.
  • Pääkaupunkiseudun ulkopuolelle mennessä keikkahinnan päälle tulee matkakustannuksia, jotka toki pyrimme pitämään mahdollisimman kohtuullisina.
  • Yhteydenotot kiertueen tuottajalle Jalmari Eskeliselle osoitteeseen jalmari(a)okiva.fi.

Tilatkaa minut esiintymään teidän koulullenne! Olisi kiva, jos mielekästä työtä riittäisi, enkä tosiaan ole löytänyt toistaiseksi mitään yhtä mielekästä tekemistä elämälläni.

----

HÄMEHÄMEHÄMEHÄME

HÄME! Suomen kulttuurirahaston Hämeen maakuntarahastolta saamamme apurahan turvin voimme tarjota kymmenelle Hämeen alueen koululle esityksen tarjoushintaan 100€ (AVL 0%, matkakulut katetaan apurahalla). Esitykset järjestetään syksyllä 2016, ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Etusijalla ovat auditorioesitykset, jotta mahdollisimman moni koulun oppilas pääsisi esitystä katsomaan. Yhteydenotot ja lisätiedot: jalmari(a)okiva.fi