OUTO HOMO MENEE KOULUUN

14-19-vuotiaille suunnattu monologi terveiden ihmissuhteiden rakentamisesta

Juuso Kekkosen rohkean monologin viesti on selvä: Hyväksy. Itsesi ja muut. Esitys, joka haluaa tehdä lopun esittämisestä. Suosittelen.
— Arno Kotro, Herttoniemen yhteiskoulun lukion opettaja, kirjailija

Outo homo menee kouluun on 14-19-vuotiaille suunnattu hauska ja opettava monologiesitys, joka on kiertänyt jo yli 100 koulussa ympäri Suomea. Juuso Kekkosen käsikirjoittamassa ja esittämässä omaelämäkerrallisessa esityksessä heteromies joutuu miettimään suhdettaan itseensä ja maailmaan kun seurustelukumppani toteaakin olevansa transsukupuolinen mies. Tarinan keskipisteessä ovat sukupuolen, rakkauden ja seksuaalisen suuntautumisen monimuotoisuus, mutta pohjimmiltaan kyseessä on tarina itsensä hyväksymisestä.

Esityksessä käsitellään koulukiusaamista, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä, sekä seksuaalisuuden heräämistä teini-iässä ja terveiden ihmissuhteiden rakentamista. Kaikkiin näihin aiheisiin heijastuspintana toimivat Juuso Kekkosen omat kasvukokemukset ja anekdootit elämän varrelta. Vaikka esitys käsittelee herkkiä ja monimutkaisia aiheita, joihin liittyy paljon ennakkoasenteita ja mielipiteitä, se onnistuu välttämään potentiaaliset sudenkuopat kääntämällä jokaisessa välissä katseen siihen, mitä näistä ilmiöistä nykyään tieteellisellä tasolla ymmärretään. 

Outo homo menee kouluun on suunniteltu yhteensopivaksi 8.- ja 9.-luokkien sekä lukion opetussuunnitelmiin, ja se sopii mm. terveystiedon, yhteiskuntaopin, psykologian ja äidinkielen tuntien sisällöksi. Esitys pohjautuu Kekkosen vuonna 2012 ensi-iltaan tulleeseen Outo homo – esitykseen, joka on saanut mm. Suomen Seksologisen Seuran ”Vuoden valopilkku” –palkinnon ”seksuaalisen hyvinvoinnin valovoimaisesta edistämisestä”. Esitys on suunniteltu yhdessä Väestöliiton ja Seta ry:n kanssa, ja esityksen valmistamista tuki Suomen kulttuurirahasto. Esitys on saatavilla suomeksi ja englanniksi. 

Katso ote esityksestä:

Juuso Kekkonen on 36-vuotias teatteriammattilainen, joka on esiintynyt, kirjoittanut ja ohjannut vuosia itsenäisesti sekä useissa eri teatteriryhmissä. Hän on tehnyt paljon nuorille ja lapsille suunnattuja esityksiä ja opettanut teatteria ja ilmaisua sekä nuorille että aikuisille. Hän toimi 2004-2013 Tiedekeskus Heurekan opaspuolella draamallisista ja esityksellisistä sisällöistä vastaavana oppaana ja teki tänä aikana lukemattomia tunteja töitä lapsi- ja nuorisoryhmien kanssa.

Esityksen tekniset tarpeet ovat erittäin vähäiset, joten se voidaan esittää niin luokkahuoneessa kuin auditoriossakin. 

  • Lava: Esiintyjä tarvitsee minimissään noin 2x2m kokoisen tilan.
  • Lavasteet: Esityksessä ei ole lavasteita. Esiintyjä tarvitsee lavalle vain pienen pöydän vesipulloja varten.
  • Valaisu: Esityksessä ei ole valovaihtoja. Yleisön tulisi nähdä esiintyjä hyvin, ja esiintyjä haluaa myös nähdä yleisön.
  • Ääni: Esityksessä ei soiteta musiikkia. Mikäli yleisön koko on yli 100 ihmistä, esiintyjä tarvitsee mikrofonin (mieluiten hands-free).

Esitykseen kuuluu noin 30 minuuttia kestävä keskustelusessio, jonka aikana oppilaat ja opettajat saavat mahdollisuuden kysyä esiintyjältä mitä tahansa tai keskustella esityksen aikana syntyneistä ajatuksista.  

KESTO: 90 minuuttia (60 min esitys + 30min keskustelusessio). Esityksen aikaisin alkamisaika on klo 10:00. 

HINTA: 299€ (ALV 0%) + matkakulut yhdelle Helsingistä. Kaksi esitystä samana päivänä yht. 549€ + matkakulut. 

Lisätietoja antaa esityksen tuottaja Mira Eskelinen, mira@okiva.fi

Ensimmäisen viisi minuuttia esityksestäsi pelkäsin, että saan potkut tilattuani sinut esiintymään. Esityksen lopuksi olin muuttanut mieleni täysin! Olin ylpeä, että olin opettajana mahdollistanut luokalleni Outo homo menee kouluun -esityksen näkemisen. Kiitos käynnistä!
— Erään anonyymin opettajan palaute
Sä kävit tänää meiän koulussa selittämässä, ja se oli jotain niin hämmentävää! Me istuttiin oikeesti puol tuntii sen jälkeen hiljaa ja tuijotettiin seinää! Eli pisti oikeesti miettimään iha että onks ittekki niinku tyttö vai poika vai mikä ja että miks ihmisiä aina yritetään lokeroida jotenki ku ei kaikki ikinä kuitenkaa mee niihi lokeroihin. mutta siis aivan mahtava esitys oli!!
— Esityksen nähnyt teini-ikäinen
Juuso Kekkosella on ilmiömäinen kyky tarttua mihin tahansa oppilaan kommenttiin ja kertoa aiheesta kuin aiheesta pari kovaa faktaa sekä pieni omakohtainen tarina. Faktat eivät kuitenkaan ole ulkoa opeteltua knoppitietoutta, vaan laajaa tietämystä löytyy niin seksuaalivähemmistöistä, sukupuolen määritelmistä kuin voimassa olevista laeista. Ajoittain asiaan kuuluvan hihittelyn lomassa jokainen oppilas kuunteli intensiivisesti.
— Pauliina Toivonen, Helsingin normaalilyseon opettaja
Juuson tarinan miellytti ja laittoi kuuntelijat, varsinkin minut ja ystäväni pohtimaan sitä, miten hyväksyä ja löytää itsensä niin, että voisi olla onnellinen siitä, mitä on. Esitys opetti meille asioita, joita aikaisemmin ei ollut tullut edes ajateltua. Opimme, että elämää kannattaa elää ilman muiden asettamia esteitä ja tehdä vain ja ainoastaan niin kuin itseään miellyttää. Muista kannattaa välittää, mutta muiden mukaan ei kannata toimia jos ei se tunnu hyvältä.
— Ote Helsingin yhteislukion blogista
Musta tuo on semmonen että vois enemmänkin ihmiset nähdä tuon. Et jos kaikki tän ikäiset näkis sen niin vois olla paljon vähemmän syrjintää. Et se oli koskettava ja vähän surullista. Kun kaikkien pitäisi saada olla omia itsejänsä.
— 15-vuotiaan katsojan palaute Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaaleilla
Maahanmuuttajien valmistava luokka oli erittäin kiitollinen esityksestä. Opettajan tulkkaamana saivat kuulemma paljon uutta tietoa esim. ”suomalaisesta suhtautumisesta” esityksen teemoihin. Suurin osa heistä tulee maista joissa tuollaisia puhuva esiintyjä olisi vangittu ja asiaan liittyneet opettajat erotettu viroistaan. Olivat tyytyväisiä että saavat olla Suomessa, ja että Suomessa näistäkin asioista voidaan puhua.
— Tatu Viitala, Alppilan yläasteen opettaja
Omassa luokassani meno on rauhoittunut. Ne oppilaat, jotka syksyllä välillä ottivat homoseksuaalisuuden ikävässä mielessä puheeksi, eivät ole nyt sanoneet mitään. Ehkä Juuson esitys vei heiltä terän koko aiheesta.
— Susanna Marin, Helsingin suomalais-venäläisen koulun opettaja
Esitys oli hyvä juuri tuollaisenaan; rento, hauska, ajatuksia herättävä ja kerrankin joku uskaltaa puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja niin kuin ne ovat! *iso peukku*
— Hanna Ollila, Huittisten ammatti- ja yrittäjäopiston koulutusohjaaja
Uskon ja toivon, että esitys oli omalta osaltaan vaikuttamassa koulumme suvaitsevaisen ja erilaisuutta ymmärtävän ilmapiirin lisääntymisessä.
— Elina Ojala, Myllypuron yläasteen opettaja